בית ארלוזורוב - מס שבח מקרקעין
ניתן לקבל מידע נוסף על הצדדים בתיק זה
בית ארלוזורוב מס שבח מקרקעין




בית ארלוזורוב - מס שבח מקרקעין

ועדת ערר 1029/01     16/12/2002 (וע)



תיקים נוספים על בית ארלוזורוב
תיקים נוספים על מס שבח מקרקעין




וע 1029/01 בית ארלוזורוב נ' מס שבח מקרקעין




בית משפט מחוזי באר שבע וע 001029/01

בפני
: כב' השופט יצחק בנאי
(בדימוס)
נציג ציבור - י. אמיתי
נציג ציבור - ר. משה
בעניין: בית ארלוזורוב

ע"י ב"כ עוה"ד דן בן-דרור
העוררת

נגד

מס שבח מקרקעין

ע"י ב"כ עוה"ד פורת מרים
המשיב


פסק דין
י. בנאי - שופט (בדימוס) יו"ר הועדה:

1. זהו ערעור על החלטת המשיב שבו דחה המשיב את ההשגה שהוגשה על ידי העוררת לעניין ניכוי סכום דמי פינוי ממחיר מכירת נכס, שלטענת העוררת שילמה למחזיק הנכס.


טענת העוררת בכתב הערר שהגישה היא כי היא הינה בעלים של זכויות במקרקעין המצויים בגוש 1909 חלקה 8 בכיכר פז בקרית גת (להלן: "הנכס"), וכי ביום 28.12.99 מכרה את הנכס לחברת אי.גי.טי חברה להשקעות מיסודו של בני סיוון בע"מ (להלן: "הרוכש").

הנכס, כך טעונת העוררת בסעיף 3 לכתב הערר, שימש כסניף של מפלגת העבודה הישראלית, (להלן: "המפלגה") מיום רכישתו, בשנת 1958 ועד למכירתו, כמצויין לעיל. לאחר מכירת הנכס שילמה העוררת דמי פינוי בשיעור של 60% מהסכום שנתקבל עקב המכירה, למפלגה.

דרישתה של העוררת לניכוי הסכום ששולם למפלגה, כמצויין לעיל, כניכוי מותר, כמצויין בסעיף 39 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) תשכ"ג - 1963 (להלן: "החוק") נדחתה על ידי המשיב בנימוק שהמפלגה לא היתה בעלת מעמד של דייר מוגן, כי למפלגה לא היתה זכות חזקה יחודית בנכס, כי מקור התשלום ששולם למפלגה נעוץ בקירבה שבין שני הגופים, וכן כי הסכום ששולם כדמי פינוי חורג מהסכום שהיה משתלם לשוכר צד ג'.

בהמשך כתב הערר (סעיף 10) ממשיכה העוררת וטוענת כי המפלגה ישבה בנכס עשרות שנים ברציפות והחזיקה בו חזקה ייחודית, כי בשנות ה90- המפלגה נקלעה לקשיים כספיים והיתה מעוניינת לוותר על זכותה כמחזיקה בנכס, על מנת לקבל דמי פינוי, ולכן נחתם, בשנת 1997 הסכם שעל פיו המפלגה תפנה את הנכס ובתמורה תקבל דמי פינוי בשיעור של 60% מן התמורה שתתקבל ממכירת הנכס.


2. סעיף 39 (2) לחוק, אכן, קובע:

"אלה ההוצאות המותרות בניכוי לשם קביעת סכום השבח, אם אינן מותרות בניכוי לפי הפקודה:
(2) במכירת זכות במקרקעין שיש עמה זכות חזקה ייחודית, הסכום שהוציא המוכר בין היום שבו רכש את הזכות לבין יום מכירתה, לרכישת אותה זכות חזקה יחודית הנמכרת;"

לטענת העוררת נתמלאו הדרישות המצויינות בסעיף זה ולכן טעה המשיב משסרב להכיר כניכוי את הסכום ששולם על ידי העוררת למפלגה, דהיינו 60% מערך המכירה לרוכש.

מטעם העוררת הוגש בפני
נו, כראיה תצהיר של גב' ידיה סולטני, ממלאת מקום מנכ"ל המערערת.
בתצהירה מציינת גב' סולטני כי העוררת נוסדה בשנת 1936 ומטרותיה הן ליסד להחזיק ולנהל בניינים ציבוריים עבור המפלגה, כי המפלגה ישבה בנכס עשרות שנים ברציפות והחזיקה בו חזקה יחודית, כי בשנות ה90- המפלגה נקלעה לקשיים כספיים והיתה מעוניינת לוותר על זכותה כמחזיקה בנכס שבבעלות העוררת, על מנת לקבל דמי פינוי ולאפשר, כבעלת עניין במערערת המחזיקה בכ85%- ממניותיה, למכור את הנכס כשהוא פנוי. לכן נחתם הסכם שעל פיו המפלגה תפנה את הנכס ובתמורה תקבל דמי פינוי בשיעור של 60% מהתמורה שתתקבל ממכירת הנכס, כשהוא פנוי.

3. גב' סולטני נחקרה בפני
נו על תצהירה על ידי בא כוח המשיב.

בעדותה בפני
נו אמרה:

"אני מתמצאת בכל מערכת היחסים שבין בית ארלוזורוב
לבין מפלגת העבודה.
למפלגת העבודה יש 85% ממניות של בית ארלוזורוב
.
היו חוזי שכירות מתמיד בין מפלגת העבודה לבין בית ארלוזורוב
.
אך מבקר המדינה קבע שמפלגת העבודה צריכה לשלם דמי שכירות לבית ארלוזורוב
.
מאז אותה החלטה של מבקר המדינה משנות ה80- החלה מפלגת העבודה לשלם דמי שכירות לבית ארלוזורוב
."

לא מכתב הערר אלא מעדותה של גב' סולטני נודע לנו שהמפלגה הינה הבעלים של 85% ברכושה ונכסייה של העוררת, כולל הנכס הנדון.

כשנשאלה העדה אם וכיצד משלמת המפלגה דמי שכירות לעוררת, השיבה ואמרה:

"מפלגת העבודה לא מעבירה ישירות כסף לבית ארלוזורוב
אלא הדבר נעשה בחיוב בכרטיס. אני לא יודעת כמה מפלגת העבודה חייבת לבית ארלוזורוב
כיום. מפלגת העבודה משלמת את השכר של עובדי החברה והשכר עומד בערך מול שכר הדירה שהיא צריכה לשלם. והתשלום הזה נחשב ע"ח דמי השכירות. אין שוויון בין שכר הדירה ושכר העובדים."

4. לאחר שהורינו לצדדים להגיש בפני
נו את סיכומי טענותיהם בכתב, וביום 5.9.02 הגישה בא כוח המשיב בקשה להתיר למשיב להגיש ראיות הזמה שמהן עולה זהות אינטרסים בין העוררת לבין המפלגה.

בתגובה שהגיש בא כוח העוררת לבקשה זו ציין כי אכן העוררת אינה כופרת בעובדה כי קיימת זהות אינטרסים בין העוררת לבין המפלגה וכי כך גם צויין בתצהירה של הגב' סולטני.

לאור האמור בתגובה זו, החלטנו על דחיית בקשת בא כוח המשיב.

5. אני סבור כי לאור עובדה זו, דהיינו זהות האינטרסים שבין העוררת למפלגה ולאור העובדה שהמפלגה לא היתה בעלת "זכות חזקה יחודית", כנדרש בסעיף 39 (2) לחוק, אלא הבעלים העיקרי של הנכס.


גם הטענה כי המפלגה שילמה דמי שכירות, לא רק שאינה מבוססת, כפי שהדבר עולה מדבריה של העדה סולטני, ולא רק שלא שולמו דמי שכירות, באופן המוזר ששולמו, במשך כל שנות החזקת המפלגה בנכס, אלא דמי שכירות, גם אם שולמו על ידי המפלגה לעוררת, שולמו ברובה, למעשה, למפלגה עצמה, שהינה הבעלים של 85% בנכס.

הטענה (בסעיף 4 של הסיכומים בכתב מעת העוררת) כי הנכס שנמכר הינו בבעלות העוררת אינה נכונה ועומדת בסתירה לראיות שהובאו בפני
נו כי הנכס מצוי למעשה בעיקרו בבעלותה של המפלגה.

צודקת בא כוח המשיב, בטענותיה בסיכומים בכתב, כי יש להתחשב בעובדה שהמפלגה לא שילמה דמי מפתח וגם אם שילמה דמי שכירות, כטעינת העוררת הרי היה זה רק לחלק מן התקופה שהמפלגה החזיקה בנכס.

עוד צודקת בא כוח המשיב בטענתה כי בפועל היתה זו המפלגה שיזמה את מכירת הנכס בשל מצבה הכלכלי הקשה.


נכונה גם טענתה של בא כוח המשיב, כי בהתאם לסעיף 39 (2) לחוק הסכום שמשולם למחזיק חזקה יחודית בנכס מותר בניכוי רק אם סכום זה שולם למחזיק בין יום רכישת הנכס לבין יום מכירתה, והנה, בענייננו בהתאם להסכם שנעשה בין העוררת למפלגה דמי הפנוי בשיעור 60% מערך המכירה, ישולם למפלגה רק לאחר המכירה.

סוף דבר, נראה לי כי צדק המשיב משדחה את דרישת העוררת לניכוי 60% מסכום המכירה כתשלום ששולם למפלגה עבור פינוייה מן הנכס.

לכן, יש לדחות את הערעור ולחייב את העוררת לשלם למשיב שכר טירחת עו"ד בסך 15,000 ש"ח.
י. בנאי, שופט (בדימוס)

אני מסכים אני מסכים

י. אמיתי - חבר ר. משה - חבר
לכן הוחלט, כאמור, בחוות דעתו של השופט (בדימוס) י. בנאי.

ניתן היום 16/12/02 בהעדר הצדדים.

העתק מפסק הדין זה יישלח לבאי כוח הצדדים בצירוף אישורי מסירה, והם יהיו לכן, פטורים מהתייצבות שימוע פסק הדין ביום 10.1.03 כפי שנקבע.
י. בנאי - שופט (בדימוס) ר. משה - חבר ועדה י. אמיתי - חבר ועדה








וע ועדת ערר מס שבח 1029/01 בית ארלוזורוב נ' מס שבח מקרקעין (פורסם ב-ֽ 16/12/2002)











תיקים נוספים על בית ארלוזורוב
תיקים נוספים על מס שבח מקרקעין




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט