אלדן השכרת רכב (1965) בע''מ, אולג טקצ'וק - ברבי ז'אן פייר
ניתן לקבל מידע נוסף על הצדדים בתיק זה
אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ אולג טקצ'וק ברבי ז'אן פייר

מידע על אולג טקצוק   



אלדן השכרת רכב (1965) בע''מ, אולג טקצ'וק - ברבי ז'אן פייר

תביעות קטנות 277/02     16/08/2004 (תק)



תיקים נוספים על אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ
תיקים נוספים על אולג טקצ'וק
תיקים נוספים על ברבי ז'אן פייר




תק 277/02 אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ, אולג טקצ'וק נ' ברבי ז'אן פייר




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי באר שבע


בפני
:
כבוד השופט ניל הנדל
תאריך:
16/08/2004



המבקש:
1. אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ

2. אולג טקצ'וק


נ
ג
ד

המשיב:
ברבי ז'אן פייר



בקשת רשות ערעור על

פסק דין
של בית משפט השלום בבאר שבע
בשבתו כבית משפט לתביעות קטנות
בת.ק. 277/02
שניתן ע"י כב' השופט נ. אבו-טהה


פסק-דין

1.
ברקע לבקשה תאונת דרכים שארעה בין מבקש 2 (להלן: "המבקש") לבין המשיב. האחרון הגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות אשר קבע את אחריותו של המבקש לתאונה וחייבו לשלם למשיב פיצוי בסך 1,092 ₪ והוצאות משפט בסך 300 ₪. על

פסק דין
זה עותר המבקש להרשות לו לערער.

2.
חלק מהעובדות מוסכמות בין הצדדים. המשיב פנה ימינה ואירעה התנגשות עם הרכב בו נהג המבקש. אודה שקיימים שני מחסומים בבוא ערכאת הערעור לדון בבקשה מעין זו. שני הצדדים, יאמר לזכותם, הציגו את עמדתם בבהירות. כל אחד הצביע על נתונים שונים בכדי לבסס את גרסתו באשר לדרך בה התרחשה התאונה. ואולם, הואיל ומדובר בתאונה שגרמה נזק לרכוש, ולשמחתנו לא מעבר לכך, המצב בשטח לא נשמר כפי שהוא על מנת שמהלך קרות התאונה יתועד על ידי אנשי מקצוע אובייקטיבים, כגון בוחני תנועה. כמו כן אין בנמצא עדים פרט לאלו שהיו מעורבים בתאונה. מצב זה מקשה על בית משפט לקבוע באזמל מנתחים מה היה סיפור המעשה.


המחסום השני הינו שערכאת הערעור אינה אמורה לשמוע את הצדדים. לבית משפט קמא, בהיותו הערכאה המבררת, היתרון בהערכת מהימנותם של עדים שכן לו המגע הישיר עם העדים שהעידו בפני
ו.


קיים קשר בין שני המחסומים האמורים. קשה לערכאת הערעור לצייר לעצמה תמונה מדוייקת בדבר התרחשות התאונה. עוד יצויין ההיבט הדיוני של העניין. עסקינן בבקשה למתן רשות ערעור. אין ערעור בזכות. מכאן על ערכאת הערעור להתערב רק במקרה בו יש אינטרס ציבורי רחב בסוגייה, מה שאינו קיים כאן, או כאשר קיימת טעות בולטת בפסק הדין של בית משפט קמא. אף אם תגיע ערכאת הערעור למסקנה שקיימת טעות מהסוג הנדון עדיין, בשל המגבלות שתוארו לעיל, עליה לשלב את מסקנותיה עם התרשמויותיו של בית משפט קמא. משקבענו את הכללים ניתן להתייחס למקרה הקונקרטי.

3.
עיינתי בחומר. המצב בכביש בו לא היה תמרור וכלי הרכב הגיעו מצדדים שונים, מחייב את המשיב להעניק זכות קדימה לרכב שבא מימינו (ראה תקנה 64(א)(1) לתקנות התעבורה). בית משפט קמא לא התייחס לנושא זה. זאת למרות שגם המשיב ציין שאין שלט מתן זכות קדימה במקום בו פנה ימינה. הגנת המשיב מדוע לא היה עליו להעניק זכות קדימה (ראה סעיף 3 בעניין סעיף 4 בתגובתו) אינה מסתדרת בצורה נקייה עם גרסתו בכתב התביעה (ראה סעיף 4), עדותו בבית משפט (ראה עמ' 1, שורות 6-5) ומקומות הפגיעה של שני כלי הרכב. לשון אחרת, מהחומר עולה שהמשיב לא יצא ידי חובתו במתן זכות קדימה לרכב שבא מימינו.

במבט ראשון עולה מהאמור שיש להפוך את הקערה על פיה ולפתור את המבקש מכל תשלום פיצוי. ואולם, דיני התעבורה לא תמיד מתייחסים לשני נהגים באופן שהאחד צודק והאחר טועה. הכוח הקטלני שיש לכלי רכב מחייב דין נוסף והוא שזכות קדימה לא לוקחים – אלא מקבלים. בצדק הפנה המשיב לתקנה 65 לפיה גם אם תמרור מתיר כניסה לצומת אל לרכב להיכנס אליה אלא אם ביכולתו לעבור ולהמשיך בנסיעתו ללא הפרעה. כאן המקום להתייחס להתרשמותו של בית משפט קמא מהצדדים. מסקנתי איפוא שיש להטיל רשלנות תורמת על המבקש, אם כי אשמתו פחותה בהרבה מאשמת המשיב. ושוב, לא מדובר בנוסחה מתמטית מדויקת, אלא ביישום כללים משפטיים על התשתית העובדתית, כפי שעולה מטיעוני הצדדים ומממצאים מסוימים של בית משפט קמא.

4.
לאחר עיון בתגובות הצדדים החלטתי לדון בבקשה זו כאילו ניתנה הרשות לערער והוגש ערעור על פי הרשות שניתנה.


הערעור מתקבל.


הנני מתקן את פסק הדין של בית משפט קמא בכך שהמבקש ישלם למשיב סך של 300 ₪.


לנוכח התוצאה אליה הגעתי אין צו להוצאות לא בבית משפט קמא ולא בהליך זה.

ניתן היום כ"ט באב, תשס"ד (16 באוגוסט 2004) בהעדר הצדדים.


ניל הנדל
– שופט








תק בית משפט מחוזי 277/02 אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ, אולג טקצ'וק נ' ברבי ז'אן פייר (פורסם ב-ֽ 16/08/2004)











תיקים נוספים על אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ
תיקים נוספים על אולג טקצ'וק
תיקים נוספים על ברבי ז'אן פייר




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט