א. פריבס הנדסה (1994) בע''מ ,אריאל פריבס - אברהם יסעור ,אמנון ניסים ,חנה זרגורי

מידע על אריאל פריבס    מידע על אברהם יסעור    מידע על אמנון ניסים    מידע על חנה זרגורי   



א. פריבס הנדסה (1994) בע''מ ,אריאל פריבס - אברהם יסעור ,אמנון ניסים ,חנה זרגורי

תיק אזרחי 36058/01     27/11/2001 (א)



תיקים נוספים על א. פריבס הנדסה (1994) בע"מ
תיקים נוספים על אריאל פריבס
תיקים נוספים על אברהם יסעור
תיקים נוספים על אמנון ניסים
תיקים נוספים על חנה זרגורי




א 36058/01 א. פריבס הנדסה (1994) בע"מ ,אריאל פריבס נ' אברהם יסעור ,אמנון ניסים ,חנה זרגורי




1
בתי המשפט
א 036058/01
בית משפט השלום תל אביב-יפו
בש"א 125851/01
תאריך:
כב' השופטת חנה ינון
בפני
:

1. א. פריבס הנדסה (1994) בע"מ

2. אריאל פריבס

3. אוש - הופ בע"מ
4. דוד משה

בעניין:
המבקשים
ע"י ב"כ עו"ד יוסף ברד

ת.ד. 7159, ת"א 61070

נ ג ד

1. אברהם יסעור

2. אמנון ניסים

3. חנה זרגורי
המשיבים
ע"י ב"כ עו"ד רזיאל גסלר

מרח' קויפמן 4, ת"א

החלטה

1. זוהי בקשה למחיקת חלקים מכתב התביעה שאינם מתבססים על עילה חוזית, או לדחותם מחוסר סמכות עניינית על פי תקנה 101 (א) (2) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984, שזו לשונה:

"101. דחיה על הסף

(א) בית המשפט או רשם שהוא שופט רשאי, בכל עת, לדחות תובענה נגד הנתבעים, כולם או מקצתם, מאחד הנימוקים האלה:

...

(2) חוסר סמכות;"

(להלן: "התקנות").

2. המשיבים הינם דיירים מוגנים בבניין שברחוב שבזי 61, תל-אביב, על פי חוזה שכירות לדיירות מוגנת מ- 14.7.80.
המבקשים הינם, בחלקם, תאגידים המשמשים כבעלי הבניין ובחלקם מנהלי התאגידים הללו.

(להלן: "הבניין").

3. המשיבים חתמו ביום 12.4.99 על הסכם עם המבקשים לפיו הוסדרו מחלוקות בין הצדדים לעניין שיפוץ הבניין.

4. המשיבים הגישו את התובענה דכאן לבית משפט השלום בתל-אביב ביום 20.3.01.

5. תובענה זו הינה על סך של 180,000 ₪ ובמסגרתה תובעים המשיבים את המבקשים בגין תשלום עבור עבודות הנחוצות בבניין, וכן בגין עגמת הנפש אשר נגרמה להם.

טענות הצדדים

טענות המבקשים

6. המבקשים טוענים כי סעיפים מסויימים בכתב התביעה מתבססים על עילה חוזית ונסמכים על הסכם שנחתם בין הצדדים ביום 12.4.99 ולפיכך נמצאים בתחום סמכותו העניינית של בית משפט זה - ואילו סעיפים אחרים אינם כוללים טענות המתבססות על עילה חוזית ולכן אינם נמצאים בתחום סמכותו של בית משפט זה, כי אם בתחום סמכותו של בית משפט השלום בשבתו כבית דין לשכירות שהוקם מכוח הוראות סעיפים 138-140 לחוק הגנת הדייר [נוסח משולב, התשל"ב - 1972.

(להלן: "חוק הגנת הדייר").

7. עוד טוענים המבקשים כי אין זה המקרה המתאים להחיל את סעיף 151 (ב) לחוק הגנת הדייר הקובע כדלהלן:

"עניין שבסמכותו של בית הדין לשכירות, רשאי לדון בו גם בית המשפט כשהעניין מתעורר אגב דיון בעניין שבסמכותו".

לטענת המבקשים, התובענה דכאן בעלת שני חלקים נפרדים, שווי ערך ומשקל, שמלכתחילה ברור שאחד בסמכות בית הדין לשכירות והאחר בסמכות בית המשפט, וכן נטען כי שאלות הנוגעות ליחסי השוכרים עם הבעלים בגדר יחסיהם לענין חוזה הדיירות המוגנת אינם טפל אלא עיקר.

טענות המשיבים

8. המשיבים טוענים כי לבית המשפט סמכות מקבילה לסמכות של בית הדין לשכירות ולכן אין בעל הדין ניזוק שכן עניינו ידון לגופו באותו מקום אליו פנה.

9. לטענת המשיבים, הנושאים נשוא התובענה דנן נמצאים בגדר סמכותו של בית המשפט. כן טוענים הם כי החוק אינו מסמיך את בית הדין לשכירות לפסוק נזקים בגין גרם עגמת נפש.

10. בנוסף, טוענים הם כי על פי סעיף 151 (ב) לחוק הגנת הדייר לעיל, הסמכות הינה לבית המשפט אף אם זהו עניין שבסמכות בית הדין לשכירות כאשר העניין מתעורר אגב דיון שנמצא בסמכות בית המשפט.

דיון

11. ביום 20.3.01 הגישו המשיבים, דיירים מוגנים בנכס נשוא התביעה, תביעה במסגרתה תבעו את המבקשים, בעלי הנכס, לפיצוי בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מליקויים בבניין ותבעו את עלות תיקונם.
בנוסף, תבעו המשיבים את המבקשים בגין הפרת הסכם שנחתם בין הצדדים ביום 12.4.99 לעניין הסדרת המחלוקות בכל הנוגע לשיפוץ הבניין.

12. המבקשים, מצידם, הגישו את בקשתם למחיקת חלקים מכתב התביעה שאינם מתבססים על עילה חוזית או לחילופין, להעברת ההליך לבית הדין לשכירות.

13. לטענת המבקשים, הסעיפים בכתב התביעה שאינם מכוח עילה חוזית אינם בסמכותו של בית משפט זה כי אם בסמכותו של בית הדין לשכירות.

14. גדר השאלה שלפנינו היא האם העילות שאינן מתבססות על הטענה החוזית הינן בסמכותו הייחודית של בית הדין לשכירות - או שמא אלה מצויות בסמכות מקבילה ומסורות לבית משפט זה.

15. שאלה זו מעלה את הצורך לבחון את היבט סמכותו של בית הדין לשכירות שהוקם מכוח חוק הגנת הדייר ואת היחס בינו לבין סמכויות בתי המשפט.

16. סמכויות בית הדין לשכירות הוסדרו בחוק הגנת הדייר הקובע כדלקמן:

"140. סמכות

(א) בית דין לשכירות יהיה מוסמך לדון בכל ענין הנובע מהוראות פרקים ב' עד ה' של חלק ב',יהיה שוויו אשר יהיה.

(ב) בתחום סמכות זו יהיה כוחו של בית דין לשכירות ככוחו של בית משפט שלום במשפט אזרחי.

(ג) סעיף זה אינו בא לגרוע מסמכות הנתונה לבית משפט אחר לפי חיקוק אחר."

17. נקודת המוצא הינה כי בית הדין לשכירות אמור לפעול במסגרת הסמכויות שהוקנו לו בחוק מכוחו הוקם ומסגרת זו היא המגדירה את מרחב פעולתו.

18. נתתי דעתי למכלול טיעוני הצדדים ובאתי לידי מסקנה כי כל בירור בעניינה של התביעה יצריך בירור מהות יחסי הצדדים כשוכרים וכבעלים של נכס בדיירות מוגנת וחובותיהם זה לזה ולפיכך יש לקבל את עמדת המבקשים ולהעביר את התובענה כולה לדיון בפני
בית הדין לשכירות אשר יכריע במחלוקת.
19. הדיון בשאלת תקפות ההסדר שנחתם ביום 12.4.99 מהווה חלק ממארג וממערך יחסי הצדדים, ברם, חיובי הצדדים יוכרעו על פי הפן המהותי, לאמור, על פי הקבוע בחוזה הדיירות המוגנת.

20. בד"נ 20/73 יעקב שמאי נ' נחמה סדובסקי, פ"ד כח' (1) 730, מציין כבוד הנשיא זוסמן בעניין סמכות בתי הדין המיוחדים בכלל ובית הדין לשכירות בפרט כדלקמן:

"... כאשר סמכותו של בית-הדין מתווספת אל סמכותם הכללית של בתי-המשפט, כמו בסעיף 140 (ג) לחוק הגנת הדייר [נוסח משולב], תשל"ב-1972, אין האזרח ניזק, שכן ענינו יידון לגופו באותו מקום אליו פנה, אך כאשר המחוקק חוטב ענין פלוני מהסמכות הכללית של בית-המשפט ומוסר לבית-הדין שיפוט ייחודי לדון בו, הוא מכשיר את הקרקע לסכסוכי סמכות עקרים ומונע דיון בפרשה כולה."

21. בנסיבות העניין שבפני
נו, יוצרך גם יוצרך ביהמ"ש לדיון מקיף ביחסי הצדדים כדיירים מוגנים וכבעלי הנכס, וכפועל יוצא תינתן ההכרעה הכספית המתבקשת בדבר גובה התשלום הנדרש לצורך תיקון הבניין לאור יחסים אלה.

22. לאור האמור לעיל, הואיל והסמכות לדון במכלול השאלות הנוגעות למערכת היחסים שבין המבקשים למשיבים לעניין דיירותם המוגנת נתונה לסמכותו העניינית של בית הדין לשכירות מכוח חוק הגנת הדייר, הנני מורה על העברת התביעה בשלמותה לדיון בפני
בית הדין לשכירות.

בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.
המזכירות תשלח לב"כ הצדדים העתק מההחלטה בדואר רשום.
ניתנה היום: 05/12/2001 בהעדר הצדדים.
חנה ינון
, שופטת








א בית משפט שלום 36058/01 א. פריבס הנדסה (1994) בע"מ ,אריאל פריבס נ' אברהם יסעור ,אמנון ניסים ,חנה זרגורי (פורסם ב-ֽ 27/11/2001)











תיקים נוספים על א. פריבס הנדסה (1994) בע"מ
תיקים נוספים על אריאל פריבס
תיקים נוספים על אברהם יסעור
תיקים נוספים על אמנון ניסים
תיקים נוספים על חנה זרגורי




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט