י.ק.ל מסעדות בע''מ - עובד מדמוני, כהן שאול
ניתן לקבל מידע נוסף על הצדדים בתיק זה
י.ק.ל מסעדות בע"מ עובד מדמוני כהן שאול

מידע על עובד מדמוני    מידע על כהן שאול   



י.ק.ל מסעדות בע''מ - עובד מדמוני, כהן שאול

תיק אזרחי 7406/01     24/12/2002 (א)



תיקים נוספים על י.ק.ל מסעדות בע"מ
תיקים נוספים על עובד מדמוני
תיקים נוספים על כהן שאול




א 7406/01 י.ק.ל מסעדות בע"מ נ' עובד מדמוני, כהן שאול




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום ירושלים

א
007406/01

לפני כב' השופט דוד מינץ

05/01/03



י.ק.ל מסעדות בע"מ


בעניין
:

התובעת
ע"י ב"כ עו"ד אהוד שילוני




נ
ג
ד






1 . עובד מדמוני


2 . כהן שאול



הנתבעים
ע"י ב"כ עו"ד חיים נובוגרוצקי










פסק דין

בחודש מרץ 1999 נחתם הסכם בין הצדדים לפיו שכרה התובעת מהנתבעים את המסעדה שברח' ריבלין 7 פינת רח' שמעון בן שטח בירושלים (להלן: "המסעדה"). תקופת השכירות הראשונה נקבעה עד ליום 28.2.00 והיא הוארכה עד ליום 28.2.01. דמי השכירות של שנת השכירות השנייה עמדו על 5,500$ לחודש. עוד נקבע בהסכם, כי לתובעת האופציה להאריך את תקופת השכירות מעבר לשנתיים הראשונות למשך שלוש שנים נוספות, כשדמי השכירות לשלוש שנים אלו "יקבעו לפי מחירי השוק באותה עת ובהסכמה הדדית ומוחלטת של הצדדים". לא במחלוקת כי האופציה האמורה לא מומשה, וכי התובעת פינתה את המסעדה בסמוך ליום 28.2.01.

שתי טענות עיקריות היו בפי התובעת. האחת, שבעת עזיבת המסעדה הנתבעים מנעו ממנה להוציא ממנה רשימה ארוכה של ציוד שהיא רכשה. השנייה, שהנתבעים ניהלו עימה משא ומתן להארכת תקופת השכירות ומימוש האופציה, שלא בתום לב. לאחר הגשת מספר כתבי תביעה מתוקנים, התובעת העמידה את תביעתה על סך 950,000 ₪ וזאת בגין הפסד הכנסות ורווחים בשל הפרות הנתבעים את ההסכם באי הארכת תוקפו, סך של 450,000 ₪; בגין השכרת הציוד לצדדים שלישיים במשך שלוש שנים, החל ממועד פינוי המסעדה על ידי התובעת, סך של 150,000 ₪; בגין שווי הציוד בתום שלוש שנות השכירות, סך של 250,000 ₪; ובגין נזקים כלליים סך של 100,000 ₪ נוספים. לצורך חישוב האגרה, העמידה התובעת את תביעתה על סך 300,000 ₪ בלבד.

בהגנתם היפנו הנתבעים אצבע מאשימה כלפי התובעת בכך שהיא זו שסיכלה במו ידיה את הארכת תוקפו של ההסכם ולכן טענו שלא מגיע לתובעת מאומה בשל אי מימוש האופציה שניתנה לה על פי ההסכם. באשר לטענות הנוגעות לציוד, טענו הנתבעים כי התובעת הוציאה את הציוד שהיה שייך לה מהמושכר בעת הפינוי וכי מה שלא נלקח על ידה, לא היה שייך לה ממילא. הנתבעים הוסיפו, כי בעת עזיבת המסעדה, התובעת הותירה נזקים רבים והם לא טמנו את ידם בצלחת ואף הגישו תביעה שכנגד בגין נזקים אלו בסך 110,000 ₪ אשר כללה גם דרישה לפיצויים בגין המו"מ להארכת ההסכם על ידי התובעת שלא בתום לב.

לנוכח העובדה שנטענו טענות רבות אודות הציוד שנרכש ואשר נלקח או לא נלקח מהמסעדה על ידי מי מהצדדים, בית המשפט ביקר במסעדה וערך רשימה של הציוד שעודנו נמצא בה. לאחר הביקור במקום, הגיעו הצדדים להסכמה דיונית לפיה, תחת שמיעתו של התיק בדרך הרגילה, תינתן האפשרות לכל בעל דין לטעון את טענותיו באופן חופשי בפני
בית המשפט במשך 30 דקות ולאחר מכן ב"כ הצדדים יסכמו את טיעוניהם במשך 30 דקות נוספות. כן הוסכם שפסק הדין יינתן לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט (נוסח משולב), תשמ"ד-1984.

חרף העובדה שפטור אני מלנמק את פסקי, על מנת שלא להותיר את הצדדים בעלטה מוחלטת אעיר, כי מצאתי, שבאופן עקרוני (וחלקי יש לומר) הדין עם התובעת ככל שנוגע לטענותיה בדבר הציוד ואילו הדין עם הנתבעים ככל שנוגע למשא ומתן שהתנהל סביב הארכת תוקפו של הסכם השכירות ומימוש האופציה שבו. ואבהיר בקצה המזלג את עמדתי.

טענתו העיקרית של ב"כ הנתבעים בעניין הציוד הייתה, שאין זה משנה כלל אם התובעת רכשה את הציוד בעלויות מסוימות, ואם לאו או שמא קיבלה אותו כחלק בלתי נפרד מהמסעדה. לפי הטענה, התובעת זכתה לקבל את המסעדה מצויידת, מרוהטת ומוכנה לתפעול וחלה עליה חובה להשיבהּ כפי שקבלהּ. לכן, אף אם התובעת רכשה ציוד משלה, ציוד זה היווה ציוד חילופי לציוד שהיה במסעדה עובר להשכרתה לה. ברם, טענה זו הייתה נכונה כל עוד שלא מדובר בבלאי סביר שנגרם לציוד. ברם, לפי סעיף 5ה להסכם השכירות, על הנתבעים לשאת בקילקולים ובהורדת הפחת של הציוד הנובע מבלאי סביר. לכן, אין מקום לצפות מהתובעת שתחזיר את המסעדה בדיוק כפי שקבלה - על הציוד שבה, שכן אף אם תאמר שקיבלה את מלוא הציוד מהנתבעים לשימושה, ציוד זה אף לטענת הנתבעים היה מתכלה והציוד שבא חלף הציוד שהיה קיים במסעדה, אינו בבעלותם אלא בבעלות התובעת.

ואשר למימוש האופציה על ידי התובעת. אני אכן תמים דעים עם ב"כ התובעת שלא היה מקום לחייב את התובעת לקבל את פסיקתו של השמאי שהוצע לקביעת דמי השכירות כ"תורה מסיני" ולחייבה לשכור את המסעדה על פי קביעתו. שאם לא כן, המשמעות הייתה, שלא מדובר היה באופציה שניתנה לתובעת, אלא בחיוב ממש להמשיך ולשכור את המסעדה. עם זאת, כבר בפני
יתו הראשונה של ב"כ התובעת לב"כ הנתבעת ביום 29.12.00 הביע זה את עמדתו שאם הנתבעים אינם מסכימים שהמסעדה תושכר לתובעת בסך של 2,000 $ לחודש היא "אינה מעוניינת להיכנס לעימות בעניין זה" ואם ההצעה לא תתקבל התובעת תימנע ממימוש האופציה. דברים ברוח זו או הדומה לה אף נאמרו בכל שורת המכתבים שלאחר מכן עד שביום 17.1.01 הודיע ב"כ התובעת לב"כ הנתבעים, שהתובעת עוזבת את המושכר מפאת כשלון המשא ומתן לקביעת דמי השכירות.

סופו של יום, יש צורך להעריך את טענות הצדדים ככל שנוגע לציוד המסעדה. לעניין זה, התובעת תמכה את יתדותיה בין היתר בדו"ח הכספי שלה ליום 31.12.00 ובחוות דעתו של אמנון חסון מיום 26.8.98. מבלי להתייחס לשוני בין שני מסמכים אלו והסכומים הנקובים בהם (111,302 ₪ לאחר פחת בדו"ח הכספי נכון ליום 31.12.00 לעומת 20,775$ נכון ליום 26.8.98 בחוות הדעת), הרי שדי ברור כי ערך הציוד כולו אף ירד באופן ניכר ממועד הכנת המסמכים עד לפינוי המסעדה, ומה גם שאין מחלוקת כי לא כל הציוד הושאר על ידי התובעת במסעדה. יש גם אמת בטענת ב"כ הנתבעים, כי ערך הציוד לעניין הערכת הפחת לצרכי מס הכנסה אינו בהכרח דומה לערכו האמיתי של הציוד. דבר זה אף נלמד, כאמור, מחוות דעתו של השמאי חסון. באותה מידה, אפוא, שיש מקום ליתן משקל ל"בלאי הסביר" של הציוד ממועד השכרת המסעדה ועד למועד הערכת שוויו, יש ליתן משקל ל"בלאי הסביר" של הציוד ממועד ההערכה ועד למועד פינוי המסעדה בפועל. כמו כן, מתוך הסכום המגיע לתובעת בראש פרק זה יש ליתן את המשקל הראוי לטענות הנתבעים
בתביעתם הנגדית.

לכן, לאחר שמיעת כל טיעוניהם של הצדדים ובאי כוחם, החלטתי לחייב את הנתבעים לשלם לתובעת ביחד ולחוד סך של 40,000 ₪ נכונים להיום.

לנוכח התוצאה, לא ראיתי מקום לתת צו להוצאות.

ניתן היום י"ט בטבת, תשס"ג (24 בדצמבר 2002) בהעדר הצדדים.

המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.



דוד מינץ

, שופט












א בית משפט שלום 7406/01 י.ק.ל מסעדות בע"מ נ' עובד מדמוני, כהן שאול (פורסם ב-ֽ 24/12/2002)











תיקים נוספים על י.ק.ל מסעדות בע"מ
תיקים נוספים על עובד מדמוני
תיקים נוספים על כהן שאול




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט