אליהו חב' לביטוח בע''מ - אלדן השכרת רכב (1965) בע''מ, שמג''ד חברה לניהול תביעות בע''מ




אליהו חב' לביטוח בע''מ - אלדן השכרת רכב (1965) בע''מ, שמג''ד חברה לניהול תביעות בע''מ

תיק אזרחי 2909/03     07/12/2003 (א)



תיקים נוספים על אליהו חב' לביטוח בע"מ
תיקים נוספים על אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ
תיקים נוספים על שמג"ד חברה לניהול תביעות בע"מ




א 2909/03 אליהו חב' לביטוח בע"מ נ' אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ, שמג"ד חברה לניהול תביעות בע"מ




4
בתי המשפט

א 002909/03
בבית משפט השלום בירושלים
07/12/2003
תאריך:
כב' השופטת ג. כנפי-שטייניץ

לפני
אליהו חב' לביטוח בע"מ

בעניין:
התובעת
עו"ד יוליש ערן

ע"י ב"כ עו"ד
נ ג ד
1 . אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ

2 . שמג"ד חברה לניהול תביעות בע"מ
הנתבעות
עו"ד קליר חיים

ע"י ב"כ עו"ד
החלטה
(בש"א 6264/03)
1. 1. הנתבעות עותרות לעיכוב הליכים בתביעה והעברתה למוסד הבוררות אשר יוסד ע"י חברות הביטוח בהסכם בוררות שנחתם ביוני 2002, בכל המתייחס לתביעות שיבוב בגין נזקי רכוש בביטוח רכב (הסכם המכונה "בנועם").

2. התובעת (להלן: "אליהו"), הגישה נגד הנתבעות תביעת שיבוב ע"ס 72,646 ₪ בגין תגמולי ביטוח ששילמה למבוטחיה, משה ושולמית קנצוקר, בגין נזק שנגרם למכוניתם בתאונת דרכים מיום 23.3.02.

על פי הנטען, נהג, ביום התאונה, אהוד קנצוקר ברכב המבוטח. סמוך למחלף הראל, מונית שנסעה לפניו עצרה באופן פתאומי, ולפיכך עצר גם קנצוקר את רכבו, לטענתו תוך פגיעה קלה ביותר במונית וללא גרימת נזק כלשהוא. בשעה שעמד מחוץ לרכב יחד עם נהג המונית, הגיע רכב נתבעת מס' 1 (להלן: "אלדן") במהירות גבוהה, פגע בעוצמה רבה ברכב המבוטח והדפו בחוזקה למונית.

בכתב תביעתה טוענת אליהו לאחריות אלדן לתאונה ועותרת לשיפויה בגין תגמולי הביטוח ששילמה למבוטחיה.

3. הנתבעות טוענות, כאמור, כי יש לעכב את ההליכים בתביעה. לטענתן, חתמו הצדדים על הסכם למסירת תביעות שיבוב בגין נזקי רכוש הנובעות מחוזה ביטוח של רכב, להכרעתו של מוסד בוררות הפועל במסגרת אגוד חברות הביטוח בישראל. 60221
סעיפים 4 ו- 5 להסכם הבוררות קובעים כדלהלן:

"4. התגלע סכסוך, כהגדרתו בסעיף 2 להסכם זה, בין שתי חברות ביטוח, יימסר הסכסוך להכרעתו של מוסד הבוררות...

5. כל חברת ביטוח מתחייבת, כי כל תביעת שיבוב הנופלת בהגדרת סכסוך שיש למוסרו להכרעת מוסד הבוררות על פי הוראות הסכם זה - לא תוגש לבית משפט כלשהו או לבוררות אחרת (זולת מוסד הבוררות), בין נגד המזיק ובין נגד מבטחו, אפילו הסכימו הצדדים לאותה תביעת שיבוב, להתדיין בה מחוץ לכותלי מוסד הבוררות. סעיף זה לא יחול אם מבטחו של המזיק אינו צד להסכם זה."

אליהו מתנגדת לבקשה. לטענתה כרוכה תביעה זו ואחוזה בתביעה קודמת שהוגשה לבית המשפט בגין התאונה דנן ואין לפצל את הדיון בין השתיים.
קודם לתביעה זו הוגשה לבית המשפט תביעתו של נהג המונית, אבו עיד ג'מאל, בת"א 7639/02 של בית משפט זה. התביעה הוגשה נגד קנצוקר אהוד ואליהו, כמבטחתו, בשל אותה תאונה ממש. במהלך הדיון בביהמ"ש הורשה אבו עיד לצרף את אלדן ושמג"ד כנתבעות נוספות בתביעתו.
לטענת אליהו, מדובר בתאונה אחת בה מעורבים שלושה נהגים, ולכן מן הראוי לדון בשתי התביעות בצוותא חדא. על בית המשפט להכריע ממילא בחלוקת האחריות בין הצדדים לתאונה, לרבות שיעור הנזק שגרם כל מזיק. לפיכך אין לפצל, לטענתה, את אותו הענין בין ביהמ"ש לבין הבורר.
עוד היא טוענת כי הסכם הבוררות שותק ביחס למצב בו בתאונה אחת קיימת מעורבות של גורמים שאינם כלולים בהסכם הבוררות.

4. 4. איו חולק, למעשה, בדבר קיומו של הסכם בוררות המחייב את הצדדים לו למסור את חילוקי הדיעות שביניהם להכרעתו של מוסד הבוררות.

עריכת הסדר למסירת סכסוך לבוררות אין בה כשלעצמה כדי לשלול את סמכותו של בית המשפט לדון באותו סכסוך, ואין בה כדי למנוע פנייתו של צד להסדר לבית המשפט בבקשת סעד. יחד עם זאת, לבית המשפט מסורה הסמכות לעכב את ההליכים על מנת שניתן יהיה לקיים את הסכמת הצדדים.

ככלל, משנתבקש בית המשפט על ידי צד להסכם הבוררות לעכב הליכים בשל קיומו של הסכם בוררות, חובה עליו לעשות כן (ראה סעיף 5(א) לחוק הבוררות, תשכ"ח-1968). יחד עם זאת, רשאי בית המשפט, מכוח סעיף 5(ג) לחוק, שלא לעכב את ההליכים "אם ראה טעם מיוחד שהסכסוך לא יידון בבוררות". באין טעם מיוחד, יכבד, אם כן, בית המשפט את הסכם הבוררות ויפנה את הצדדים לבוררות המוסכמת (ראה ס. אוטולנגי, בוררות, דין ונוהל, בעמ' 126-127).

למותר לציין כי פתרון סכסוכים בדרך של בוררות, הנשענת על הסכמת הצדדים, הוא יותר מרצוי. יש בו כדי להקל על העומס הכבד המוטל על בתי המשפט והתארכות הדיונים הנגזרת ממנו, וכדי לאפשר ישוב סכסוכים בדרך יעילה ומהירה. גם מבחינת מדיניות משפטית רצויה, יש לעודד דרך זו לישוב סכסוכים.

למרות האמור לעיל סבורני כי בנסיבות הענין שלפני אכן קיים טעם מיוחד שלא לעכב את ההליכים בתביעה.
התאונה נשוא התביעה נדונה בבית משפט זה, על כל צדדיה, בת"א 7639/02 וממילא יהא על בית המשפט להכריע במסגרתה ביחס לאחריותו של כל אחד מן הצדדים לתאונה. עיכוב הליכים בתביעה זו יאלץ את הצדדים להתדיין פעמיים ביחס לאותה התאונה, פעם בפני
בית המשפט, במעמד כל הצדדים לתאונה, ופעם נוספת בפני
הבורר, במעמד הצדדים לתביעה זו בלבד. כפל התדיינות זו עלול לגרום להכבדה על בעלי הדין, ריבוי הוצאות ובעיקר עלול להוביל להכרעות סותרות באותו ענין ממש (וראה מבחן "הנחיצות המהותית" שנקבע ברע"א 985/93 אלרינה אינווסטמנט קורפוריישן נ' ברקי פטה המפריס (ישראל) בע"מ ואח', פ"ד מ"ח(1) ע' 397).

סבורני כי בענייננו יש להעדיף את האינטרס של ריכוז ההליכים ומניעת פיצולם, על פני העקרון הכללי של כיבוד הסכם הבוררות, במיוחד כאשר בית המשפט נדרש ממילא להכריע באחריות הצדדים לתאונה במסגרת הליך אחר.

למעלה מן הדרוש יצויין כי הנתבעות לא צירפו לבקשתן תצהיר להוכחת העובדה כי היו ועודן נכונות לעשות את כל הדרוש לקיום הבוררות (וראה ע"א 286/83 קמר נ' רובינסון-ליפסקי, פ"ד לז(4) ע' 245). ברם, מאחר שלא הועלתה ע"י אליהו כל טענה בענין זה, איני רואה להדרש לכך.

5. הנני דוחה, איפוא, את הבקשה לעיכוב הליכים.

התובעת עתרה לאיחוד הדיון בשתי התביעות בפני
כב' השופט מוסק הדן בת"א 7639/02. אף שאני סבורה כי אכן יש לאחד את הדיון מאותם הטעמים שהובאו לעיל, על התובעת להפנות בקשתה לכב' השופט מוסק בפני
ו מבוקש האיחוד. למותר לציין כי ניתנת הסכמתי לאיחוד הדיון בשתי התביעות בפני
.

6. קדם משפט נוסף נקבע ליום 15.2.04 בשעה 10:30.


ניתנה היום י"ב בכסלו, תשס"ד (7 בדצמבר 2003) בהעדר הצדדים.

המזכירות תמציא העתק מהחלטה זו לב"כ הצדדים באמצעות הפקסימילה עוד היום.

מותר לפרסום מיום 07/12/2003

__________________
ג. כנפי-שטייניץ
, שופטת








א בית משפט שלום 2909/03 אליהו חב' לביטוח בע"מ נ' אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ, שמג"ד חברה לניהול תביעות בע"מ (פורסם ב-ֽ 07/12/2003)











תיקים נוספים על אליהו חב' לביטוח בע"מ
תיקים נוספים על אלדן השכרת רכב (1965) בע"מ
תיקים נוספים על שמג"ד חברה לניהול תביעות בע"מ




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט