דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע''מ - חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע''מ, סלימאן עבדלה, חוסין סלימאן

מידע על סלימאן עבדלה    מידע על חוסין סלימאן   



דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע''מ - חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע''מ, סלימאן עבדלה, חוסין סלימאן

תיק אזרחי 5198/01     30/05/2004 (א)



תיקים נוספים על דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע"מ
תיקים נוספים על חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע"מ
תיקים נוספים על סלימאן עבדלה
תיקים נוספים על חוסין סלימאן




א 5198/01 דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע"מ נ' חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע"מ, סלימאן עבדלה, חוסין סלימאן




25
בתי המשפט
א 005198/01
בית משפט השלום נצרת
5/30/2004
תאריך:
כב' השופטת הלמן אסתר
- ס. נשיא
בפני
:
דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע"מ

בעניין:
התובעת

נגד
1. חוסין סלימאן
להובלות ומסחר בע"מ

2. סלימאן עבדלה

3. חוסין סלימאן
הנתבעים
פסק דין
1. התובעת הינה חברה העוסקת בין היתר בהפעלת מרכזי תידלוק סולר ומכירה של סולר ודלקים.

2. במהלך שנת 2000 התקשרה התובעת בהסכם עם הנתבע מס' 3, חוסין סלימאן
, (להלן:"הנתבע"), על פיו שכרה ממנו מקרקעין לצורך הקמת מחסן קימעונאי לסולר ומוצרים נלווים. (להלן:"הסכם השכירות").

3. ביום 11/10/00 נחתם הסכם לאספקת מוצרי דלק (להלן:"הסכם הדלקים"), בין התובעת והנתבעת מס' 1, חוסין סלימאן
להובלות ומסחר בע"מ
(להלן:"החברה").

בהסכם הדלקים התחייבה התובעת לספק לכלי רכב של החברה דלקים, במחיר המוסכם.

4. ביום 6/6/01 פינתה התובעת את המקרקעין, והסכם השכירות בא לסיומו בנסיבות שנויות במחלוקת. באותה עת, כך נטען, נותרה החברה ביתרת חוב עבור אספקת הדלקים בסך 130,556 ש"ח, כולל צ'ק שנמשך ע"י סלימאן עבדאללה, הנתבע מס' 2, ולא כובד.

5. מלכתחילה נתבע סלימאן עבדאללה, לשלם את סכום ההמחאה במסגרת תובענה זו על פי העילה השטרית. במקביל הוגש הצ'ק לבצוע במסגרת לשכת ההוצל"פ, ומשנדחתה התנגדותו של הנתבע מס' 2 לבצוע השטר, הסכימה התובעת למחוק את התביעה כאן כנגדו, וכן להפחית מסכום התביעה את שווי הצ'ק 29,800 ש"ח.

עילת התביעה כנגד נתבע מס' 3, מבוססת על היותו מנהל בפועל את עסקי החברה ועל סמך התחייבותו להיות אחראי לחיוביה.
6. הנתבעים לא הכחישו בכתב ההגנה את הנטען בסעיף 3 לכתב התביעה, בדבר אספקת הדלקים לחברה על פי הסכם הדלקים.

קיומה של יתרת חוב הוכחשה באופן כללי, בטענה שהתובעת היא שחייבת כספים לנתבעים, כמפורט בתביעה שכנגד שתוגש, אך תביעה כזו לא הוגשה.
בסעיף 9 לכתב ההגנה העלו הנתבעים את טענותיהם הנגדיות, אותן התכוונו לפרט בתביעה שכנגד, כולן נוגעות להסכם השכירות, ולא להסכם הדלקים, העומד ביסודה של תביעה זו.

7. בכתב ההגנה טען הנתבע כי דין התביעה כנגדו להדחות, מן הטעמים הבאים:
א. מפני שלא היה צד להסכם הדלקים.
ב. גם אם נטל על עצמו חיובים בדבר תשלומים, הרי שהוא עמד בהם במלואם.

8. טענת קיזוז

כתב ההגנה מגלה בברור שאין הנתבעים מבקשים לעורר טענות לקיזוז נזקים או הפסדים הקשורים לעסקת השכירות מחוב הדלקים. הדבר גם הוצהר מפורשות במהלך שמיעת העדויות (עמ' 18) ועל כך חזרו הנתבעים בסיכומיהם.

למרות האמור, מצאו לנכון הנתבעים להרחיב בתצהיר עדות הראשית מטעמם ובחקירת מצהירי התובעת, ולברר את נסיבות הפסקתו של הסכם השכירות והפרתו על ידי מי מהצדדים.

על אף ששני ההסכמים נחתמו בסמיכות זמנים, ולא היו בלתי קשורים זה לזה מבחינת הקשר העיסקי שנרקם בין הצדדים, אין ספק כי אין כל קשר בין קיומו או הפרתו של הסכם השכירות ובין החיובים שנטלו על עצמם הנתבעים או חלקם לגבי אספקת הדלקים, ועל כן, הטית הדיון לכיוון זה היתה מיותרת, סירבלה והאריכה שלא לצורך את בירורו של ההליך.

9. השאלות העקריות המצריכות הכרעה בהליך זה, הן האם הוכח כי החברה הפרה את הסכם הדלקים באי פרעון התמורה כמתחייב ממנו, והאם חב הנתבע כערב לחובותיה.

10. מעמדו של הנתבע

משנת 1976 ועד שנבחר לכהן כראש המועצה המקומית משהד, ב- 1991 נוהל העסק על ידי הנתבע. עם הבחרו לכהונת ראש המועצה העביר הנתבע את הבעלות והניהול של העסק לבניו. (עמ' 19 שורות 1-3), כתובת החברה נותרה כתובתו הפרטית של הנתבע, ונראה כי הוא לא חדל מלהיות מעורב בענייניה גם במהלך כהונתו. (עמ' 19 שורות 14-19), ובחודש אפריל 2002 חזר הנתבע לנהל את החברה (עמ' 18).

יוצא כי בתקופה הרלוונטית להסכם הדלקים לא היה הנתבע בעל תפקיד או בעל מניות בחברה. למרות האמור, התצהיר היחיד שהוגש מטעם הנתבעים בהליך זה, לרבות מטעם החברה, הוא תצהירו של הנתבע.

11. היקף החוב

להוכחת היקף הסחורה שסופקה לנתבעים, כולל סולר שסופק לגנרטור, הגישה התובעת חשבוניות (ת/3) עם פרוט צריכת הדלקים. סכום החשבוניות ת/3 מגיע ל- 230,829 ש"ח ובניכוי הסכום ששולם (לרבות הצ'ק שחזר) עומדת יתרת החוב על 86,421 ₪, בלבד, הוא הסכום שנדרש מהנתבע בנ/1 .

פרט לכך, לא עוררו הנתבעים כל טענת הגנה ממשית בנוגע להיקף החוב ויתרתו.
טענות סתמיות שהועלו לגבי אופן חישוב הסכומים בחשבוניות דינן להדחות, מן הסיבות הבאות:

אין חולק כי מחיר הדלקים על פי ההסכם נקבע כ - 400 ש"ח פחות ממחיר המתקן, להבדיל ממחיר המשאבה (שהוא מחיר לצרכן). מר שי משה, נציג התובעת הסביר (בעמ' 10-11 לפרוטוקול), כי החישוב נערך באופן ממוחשב, על סמך הנתונים שהוזנו למחשב, עליהם אין מחלוקת, והם גם מפורטים לפחות בחלקם על גבי הפירוט.

הנתבעים לא הצביעו על פגם שנפל באופן החישוב ולא הציגו חשבון נגדי, על אף שהנתונים לחישוב המחיר, משמע מחיר המתקן, כפי שהוא משתנה מפעם לפעם, מפורסם ונמצא בהישג ידם, פחות מחיר ההנחה המוסכם.

יתרה מכך, הנתבע הודה בחקירתו כי החברה חייבת לתובעת עבור הדלקים (ללא קיזוז) סך של 57,285 ש"ח (עמ' 21 לפרוטוקול שורות 29-30), לא כולל חוב הגנרטור, אבל לא טרח לפרט ממה נובע הסכום המוכחש (ראה גם ת/5 שנערך על ידי הנתבע).

החברה גם שילמה תשלומים על חשבון צריכת הדלקים ולא עוררה כל טענה לגבי אופן החישוב של מה שנדרש ממנה. היא גם לא הפסיקה לשלם על רקע חילוקי דעות כלשהן בנוגע לסכומי הדרישות. רכבי החברה תידלקו בתחנות התדלוק של התובעת באמצעות תלושים החל מ - 11/10/00. מתוך סכום כולל של 232,749 ₪ שילמה החברה, על חשבון הדלקים שצרכו רכביה סך של 131,993 ש"ח (כולל המחאה שנמשכה על ידי נתבע מס' 2 המצויה בהליכי גביה).
עד התביעה מר שי משה העיד כי בנו של הנתבע, שלא זומן לעדות, ושהיה אחראי על הנהלת החשבונות, בדק היטב את החשבוניות ורק לאחר שאישרן , הוצאו צ'קים לתשלום.

כאמור, הנתבעת הסתפקה בעדותו של הנתבע, שלפי טענתה לא מילא כל תפקיד פעיל בחברה בזמן הרלוונטי, ולא הובאה עדות המפריכה את גרסת התובעת באשר להיקף הסחורה שסופקה, אופן חישוב התמורה, ויתרת החוב.

12. אחריותו של הנתבע לחובות החברה

ראשית, יש לומר כי שני הצדדים התייחסו לסכסוכים הנוגעים להסכם השכירות ולחוב התדלוק כמכלול, בעת שביקשו להסדיר את המחלוקות הכספיות, וזאת למרות שההתקשרות בנושא הדלקים היתה עם החברה, והסכם השכירות נערך עם הנתבע. (ראה מסמכים נ/1+ת/5). כאמור, הנתבעים אף עוררו בכתב ההגנה טענות בנוגע להפרת הסכם השכירות על ידי התובעת, כטענות הגנה מפני חיובם לשלם עבור הדלקים.

עילת התביעה כנגד נתבע מס' 3, התבססה על התחייבותו לשאת בחובות החברה.
ערבות לחובה של החברה יכולה הייתה להנתן בעל פה או בכתב. מכתב התביעה ומתצהירי התובעת ניתן להבין כי את המקור להתחייבותו של הנתבע לערוב לחובות החברה היא שואבת מנוסחו של הסכם התדלוק בלבד.

אין בפי עדי התביעה טענה מפורשת לכך שהנתבע היה מעורב גם במו"מ ובחתימת הסכם הדלקים (בנוסף על המו"מ שנוהל בעניין המקרקעין), או התחייב לשאת בחובות החברה, ולו הייתה התחייבות כזו בעל פה, יש להניח שהיו מפרטים באיזה הזדמנות היא נעשתה ומה היה תוכנה.

במקום זאת הוצהר (סעיף 13 לתצהירו של שי משה וסעיף 12 לתצהירו של רם שמואל):

"יתר על כן בהתאם להסכם מכירת הדלק, מר חוסין סלימאן
אשר ניהל את המו"מ עם התובעת, וכאמור אף השכיר לתובעת את המקרקעין התחייב להיות אחראי לתשלומי הנתבעת" (ההדגשה לא במקור).

אם כך, התובעת מבססת את עילת התביעה על תוכנו של ההסכם, אשר נחתם על ידי בנו של הנתבע, ואין חולק שהנתבע אינו חתום עליו, וגם לא נכח בעת חתימתו.
הנתבע העיד בנוסף, כי הוא לא היה שותף למו"מ בנוגע לדלקים, לא היה מודע למה שנרשם בו, ונחשף לתוכנו רק לאחר הגשת התביעה. גרסתו זו לא הופרכה.

הדבר היחיד הקושר את הנתבע להסכם הדלקים, שהוא תמציתי ביותר הן המילים שנרשמו בטופס ההסכם בסעיף "האחראי לתשלום" : חוסין סולימאן/כפר משהד.

על התובעת מוטל היה הנטל להוכיח ולשכנע את בית המשפט כי יש בחתימתו של סאמר סולימאן - בנו של הנתבע, לחייב את הנתבע בחתימתו, כלומר שסאמר פעל כשלוח של הנתבע כאשר התחייב בשמו לערוב לחובות החברה.
התובעת לא עמדה בנטל זה. עמדתו הברורה של הנתבע היא שהוא אינו חב אישית לחובות החברה ולא התחייב לשאת בחובותיה.
לא די בתשובה כללית שנתן הנתבע לשאלה האם אתה מרשה לו לחייב אותך בצורה כזו? עליה השיב: "אני מרשה לו הרבה דברים, גם זה", (עמ' 20 שורות 4-5), בכדי לקבוע כי החתימה נעשתה בהרשאה, כאשר ברור מתשובותיו של הנתבע קודם לכן ולאחר מכן, שהוא לא נתן הסכמתו לכך, ולא היה מודע לה..

יש לציין כי איש מן הצדדים לא טרח לזמן לעדות את מר סאמר סלימאן, ולברר איתו באילו נסיבות שורבב שמו של הנתבע להסכם זה, והאם הדבר נעשה על דעתו.
כשנטל הראיה מוטל על התובעת יש לזקוף זאת לחובתה.

13. החיוב עבור צריכת הגנרטור

במתחם המקרקעין שהושכרו לתובעת על ידי הנתבע נכללו גם עסקים נוספים של הנתבעים או מי מהם, כולם קיבלו הספקת חשמל מגנרטור שהוצב במקום. בין התובעת והנתבע סוכם כי התובעת תספק סולר לגרנטור זה, והצדדים יתחלקו בינהם בעלות הסולר באופן יחסי לחלקם בצריכה.

עדי התובעת פירטו כי סוכם שהצריכה היומית המוערכת של הגנרטור היא 90 ליטר ומעלות זו יוטלו על התובעת - 40%, וב - 60% הנותרים ישא הנתבע עצמו.
הנתבע הבהיר כי סיכום זה, ממנו לא התנער, היה חלק מהסכם השכירות ולא הסכם הדלקים, ועדותו הגיונית ומתקבלת על הדעת.

על אף שאין מחלוקת בין הצדדים כי בהוצאות הגנרטור היה אמור הנתבע אישית לשאת ולא החברה, הוספה צריכת הסולר שלו לחשבונה של החברה.

הנתבע ניסה במהלך חקירתו להסביר כי חלוקת העלויות הייתה שונה מכפי שנטען על ידי התובעת, אך אינני מקבלת את גרסתו שהועלתה אגב אורחא, בשלב מאוחר וללא פירוט מספיק.

בחודש 12/00, חוייבה החברה לשלם עבור הספקת 3202 ליטר סולר לגנרטור, סכום השווה ל - 6,338.86 ₪ וזאת מתוך כלל החשבונית 8787 והפירוט שצורף לה.

בחודש מאי 2001, הוצאה חשבונית נפרדת לסולר שסופק לגנרטור - חשבונית 1803 בסכום של 6220 ₪.

הנתבע לא העלה שום טענת הגנה המצדיקה המנעותו מלשלם את החוב עבור הסולר שסופק לגנרטור. בכתב ההגנה טען כי אם נטל עצמו התחייבויות כלשהן הרי הוא פרע אותן, למרות האמור לא הובאה ראיה ולא נטען בעדותו לפרעון חוב זה.

חובו של הנתבע עבור אספקת הסולר לגנרטור מגיע ל - 12558.86 ₪, אותם יש לנכות מחובה של החברה.

14. לסיכום

אני מחייבת את הנתבעת מס' 1 לשלם לתובעת סך של 73,862.14 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום הגשת התביעה ועד התשלום המלא בפועל, בצירוף הוצאות משפט בסך 3,600 ₪ ושכ"ט עו"ד בסך 8,000 ₪ + מע"מ.
סכומים אלה ישאו הפרשי הצמדה וריבית כדין מהיום ועד התשלום המלא בפועל.

הנתבע מס' 3 ישלם לתובעת את הסכומים הבאים:

א. סך של 6338.86 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום 1/1/01.
ב. סך של 6220 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין מיום 1/6/01.
ג. הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 3,500 ₪ + מע"מ כדין, סכום זה ישא הפרשי הצמדה וריבית כדין מהיום ועד התשלום המלא בפועל.

המזכירות תמציא העתק פסק הדין לב"כ הצדדים.

ניתן היום, י' בסיון, תשס"ד (30 במאי 2004) בהעדר הנוכחים.
הלמן אסתר
- שופטת
סגנית נשיא
מירית








א בית משפט שלום 5198/01 דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע"מ נ' חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע"מ, סלימאן עבדלה, חוסין סלימאן (פורסם ב-ֽ 30/05/2004)











תיקים נוספים על דיאלוג 2000 השעות ואחזקות (1998) בע"מ
תיקים נוספים על חוסין סלימאן להובלות ומסחר בע"מ
תיקים נוספים על סלימאן עבדלה
תיקים נוספים על חוסין סלימאן




להסרת פסק דין זה לחץ כאן



הוספת מידע משפטי למאגר
שתפו אותנו במידע משפטי שנוכל להוסיף למאגר שלנו. פסקי דין, כתבי תביעה ו/או הגנה, החלטות וכו' יוספו למערכת ויוצגו באתרנו ובגוגל.


הוסף מידע משפט